2013. március 19., kedd

Vámpír naplók

Délután fejeztem be L. J. Smith-től a Vámpír-naplók trilógiát (Ébredés, Harag, Tombolás).
Lerágott csont -gondolhatják páran. Ami előfordulhat.  
Szándékosan késésben vagyok az aktuális trendektől. Könyvet példának okáért ritkán olvasok akkor, amikor épp sláger, és mindenki azt olvassa. Szeretek úgy véleményt alkotni egy könyvről, hogy a többség hozzáállása nem befolyásol. Így olvastam például a Harry Potter könyveket is évekkel azután, hogy lecsengett a nagy Harry Potter láz, és már a filmek sem voltak annyira az érdeklődés középpontjában. De akkor szinte alig tudtam letenni őket...
A filmekkel is ugyanígy vagyok. Anno amikor mindenki Titanic lázban égett, nem voltam hajlandó megnézni. Romantikus zagyvaság, és amúgy is brrr... Pár évvel később néztem meg először, és azóta az egyik legkedvesebb romantikus filmem. Persze nem Leonardo DiCaprio miatt. Nekem kicsit nyálas. De maga a történet nagyon szép. Jókat lehet rajta sírni... 
Stepenie Meyer trilógiája is tervben van, de odáig még nem jutottam el... Leghősiesebb nekifutásom három oldal a twilight-ból... Kb. ugyanennyi a rekordom Danielle Steel összes művéből együtt véve, de szerintem azt nem is fogom megdönteni...

Szóval vámpírok.
Alapjáraton nincs velük semmi bajom. Sőt kedvelem őket. Akár gonoszak, akár jók, az én szememben körüllengi őket a túlvilág romantikája (jujj, ez de szép lett :)
A vámpír történetekbe elég sok minden belefér nálam. A klasszikus Drakulától kezdve, a romantikus Interjú a vámpírral-ig, a Drakula halott, és élvezi-n, valamint Stephen King: Borzalmak város-án keresztül tényleg minden. 

Barátnőm (kivételesen nem Mia) egy ideje kérdezgeti, hogy olvastad már, olvastad már, olvastad már? Én meg juszt sem olvastam még... De a legutóbbi könyvtárlátogatásom alkalmával véletlenül belefutottam, amikor olvasni valót kerestem. Rászántam magam, hogy elolvasom. Elég nehezen kezdtem el, de pillanatok alatt megszerettem, és alig tudtam letenni...

Alapjáraton egy tipikus amerikai tini regény. Van benne minden ami kell. 

Elena, az iskola királynője, és az udvartartása Bonnie és Meredith. 
Elena önző, élvezi, hogy minden körülötte forog, és minden úgy van ahogyan ő szeretné. Az ő élete sem tökéletes, hiszen szülei meghaltak egy autóbalesetben, de hát egy hősnőnek kell, hogy legyen valami tragikus az életében. 
Bonnie alapjáraton naív, életvidám, spiritiszta beállítottságú lány, aki hamar szerelmes lesz, csupa jóindulat.
Meredith meg általában mindig ott van valahol, de ha tesz valamit, akkor is csak mások kérésére... Nem sok vizet zavar.
Caroline, Elena óvodáskori (volt) barátnője, legnagyobb ellenfele, aki meg akarja dönteni Elena uralmát, és még egy napló ellopásától sem riad vissza, amivel igazán nagy bajt hozhat Stefan-ra, és Elenára.
Matt, Elena volt barátja, aki továbbra is fülig bele van zúgva a lányba, és ezért mindent elvisel. Még abban is hajlandó segédkezni, hogy az új diákkal, kapcsolatba kerüljön.
Stefan Salvatore, a titokzatos külföldi diák, akiről senki nem tud semmit, de Bonnie jóslata alapján ő lehet az a titokzatos magas idegen, aki meg fog jelenni Elena életében. Elena számára elérhetetlen, csupa titok, és kezdetben csak a büszkesége sarkallja, hogy megszerezze magának a fiút, aki tele van világfájdalommal és titkokkal...

Szóval van benne minden, ami kell. Vannak még utálatos tanárok, titokzatos tanárok, undok ifjak, zavarodott lányok, fura öregasszony, és más titokzatos idegenek is.

Ezen felül, ami ritkán jelenik meg amerikai tiniregényekben, van éjszakai temető látogatás, ami titokzatos támadással végződik, gyilkosság, megvadult állatok, akik a gazdáik ellen fordulnak, és egy a háttérben működő titokzatos erő is...

Különben a könyv alapszála Elena jellemváltozása onnantól kezdve, hogy szakít Mattel, és a barátnőivel Stefan meghódításához szövöget terveket. A kezdeti büszkeségből fakadó hódítási vágy hamar átalakul őszinte érdeklődéssé, igaz szerelemmé, amely még egy hatalmas, halálos titkot is elbír, még akkor is ha ez a titok azzal jár, hogy elveszíti népszerűségét az iskolában.
Elena naplórészletekben ír érzelmeiről, vágyairól, mármint hogy azok jelennek meg a könyv történetén belül. Valamint arról, hogy miként lesz/lett belőle vámpír.

Egyébként a történet nagyon kalandos, változatos, és amikor az ember azt gondolná, hogy "Aha, az inas tette!"-kiderül hogy mégsem. Mellesleg nincs is inas a történetben :)

De tényleg, senki nem az akinek látszik, és a még oly nyilvánvalónak tűnő cselekedetek sem azok, amik....

A legizgibb rész szerintem a titokzatos erő után való kutakodás, főleg mivel tele van árulásnak tűnő eseménnyel, amik még sem azok... De a legártatlanabbnak tűnő események, akár halálos veszélyt is jelenthetnek...

Van benne valami megindító, ahogy a szerző leírja, hogy a régi (IGAZ) barátok hogy dolgozzák fel, veszik tudomásul, hogy Elena nem halt meg, mint gondolták, legalábbis nem úgy, mint mások...

A titokzatos erő ellen közösen veszik fel a harcot a város polgárainak védelmében...

Persze a jó győz, a gonosz titokzatos erő (nem lövöm le a poént, de olyan személy, akire az életben nem gondolnátok) elpusztul, és itt jön(ne) a happy end...

A vége igazán romantikusan könnyfakasztó, utánozhatatlan, és mindenféleképpen érdemes elolvasni.

u.i.: Némi friss infóval kiegészíteném a fentebb írtakat. Most újságoltam el barátnőmnek (aki nem Mia), hogy elolvastam a Vámpír naplók mind a három részét. Közölte velem, hogy az hét részes. Első meglepetésemben megjegyeztem, hogy ez biztos nem, ez csak három, akkor már megint nem egy könyvről beszélünk (volt rá példa, és mindketten meg voltunk győződve, hogy nekünk van igazunk). Tartalmat ismertettem, és közben rákerestem google-n. 
A rögtönzött kutakodásom eredményei a következők:
1.) Neki van igaza, és tényleg nem trilógia...
2.) A könyvtárban nincs meg az összes eddig megjelent rész (belül zokogok)
3.) Jól átgondolva tényleg kiszúrás lenne az olvasóval, ha itt fejeződne be
4.) Barátnőm által némi információhoz jutottam, összefoglalva a következtetéseket ráérek még pár résszel később könnyfakadni (huh, ilyen szó tutira nincs...)

Kitűzött célom beszerezni a többi könyvet is, ami magyarul már megjelent. Éljen soká aki feltalálta a könyvtárközi kölcsönzést!!!!!
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése