2013. március 28., csütörtök

Húsvéti tojás festés


Húsvéti tojás. Sok egyforma létezik belőlük, de valahogy mégis mindegyik egyedi, hiszen az alkotója beleteszi szívét, lelkét egy egy "munkadarab" elkészítésébe. Megvallom őszintén, én idén lusta voltam, és Ayumi által kiöntött tojásokat kértem, és pusztán azt festettem ki... Tudom, tudom... ejnye.... De hát ez van... Néha én is szabira mehetek az alkotó folyamatok elől.

Az elmúlt években azonban számtalan tojást készítettem, különböző technikákkal kísérleteztem. Kifújt tojást festettem főleg, de csipkézett tojást is készítettem. Bár mint kiderült, nem is olyan egyszerű! Előre elnézést kérek a képek minőségéért, de természetes fény hiányában elég nehéz az én gépeimmel fotózni... A képek után leírást is találtok, pár tippet, hogyan csináld. ;)

A 2010-es példányok egy része:






A 2011-es változat:












Sajnos az ezek előtti évekből, és a tavalyi tojásokról nincs kép. :( De remélem, ezek azért picit elnyerték a tetszéseteket, már a minőség ellenére is. 

Ha tojást akarunk festeni, nagyon sok hagyományos, és nem hagyományos mintát találhatunk a neten. Érdemes körülnézni, beírni, hogy hímes tojás, vagy magára a mintára keresni, pl, kalocsai minta. Azonban a minták végtelen sorának csak fantáziánk áll útjába. Bármit meg lehet valósítani!

Így csináld:

A kifújt tojást mosd meg óvatosan, és várd meg, hogy teljesen megszáradjon! A tojásokon érdemes mindig a segédvonalak felrajzolásával kezdeni, mert ha ezek rajta vannak a tojáson, akkor nem fog a minta elcsúszni, és nem lesz aránytalan a tojás két, vagy akár a négy oldala. Könnyebben fogod tudni a mintát rárajzolni a tojásra. 

Szóval a segéd vonalak. Fogj egy sima, normál grafit ceruzát, és rajzolj a tojás tetejére egy keresztet. Majd, ezeket a vonalakat folytasd a tojás aljáig, és érjenek össze ott is. Érdemes minimum négy, de akár nyolc részre is osztani a tojást, a minta bonyolultságától függően. Majd, ha a függőleges vonalak megvannak, érdemes berajzolnia a tojás "egyenlítőjét" is. Azaz,  a tojás közepén körben is egy vízszintes vonalat. Ez is segít a minta megrajzolásában. Ha ez megvan, akkor kezdhetjük a minta felrajzolását. Továbbra is ceruzával dolgozzunk!

Amikor már a segéd vonalak, és a minta is fent van a tojáson, akkor érdemes egy fekete alkoholos filctollal átrajzolni a mintát. Ezután a már nem kellő segéd vonalakat ki lehet radírozni! Ne ijedjetek meg, a filc halványodni fog! Ha ez megvan, akkor kezdődhet a színezés. Ez bármilyen technikával történhet, akár festékkel, akár filctollal, akár bármilyen más olyan eszközzel, ami fog a tojás hájára. Azonban egyre figyelni kell! A különböző anyagoknak, különböző a száradási ideje! Ezt mindenképpen kalkuláljátok bele! 

Először csak a mintát fessétek ki, majd száradjon egy kicsit, és úgy jöhet a másik oldalon a minta. Ha mind a két oldalon megszáradt a minta, vagy esetleg az oldalán, (én szoktam pontosan a felezővonalra oldalra apró mintát rajzolni, ami körülöleli a tojás két felét, egy picit ezzel szét is választva azt. Amikor esetleg a tojás felakasztva forog, jól néz ki, ha az oldala sem üres, ott is van minta.) Akkor jöhet a háttér színezése. Ha az is kész, akkor át lehet húzni ismét a minta egyes részeit alkoholos filccel, a hatás kedvéért. Jobban mutat, ha picit kiemelkedik a minta! ;)

Ha mindent kifestettünk, és minden meg is száradt, akkor jöhet a kötözés. Ezt szintén bármilyen technikával lehet csinálni. A legegyszerűbb, és mutatós is, ha egy cérnát átfűzöl a tojáson, és egy gyönggyel megtámasztod alul, majd a tetejére is teszel. Mint ahogy látszik az én tojásaimon is. Úgy a legegyszerűbb befűzni a fonalat, ha egy hosszú tűbe, vagy valami kampós dologba belefűzzük. Én kihajlítottam egy gémkapcsot, egyik végét kicsit tű fokára alakítottam, abba került a fonal, és simán csak áthúztam a tojáson.

Visszatérve a mindenféle anyagra. A fentebb látott tojásokon alkoholos filccel, szövegkiemelővel, hibajavítóval, színes ceruzával, normál filccel, és hasonló eszközökkel dolgoztam.

Jó festegetést kívánok mindenkinek! :)

Hm. Azért megmutatom az idei munkát, bár nem vagyok rájuk büszke.. Tényleg lusta dög voltam... :(


Mia






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése